Wywołanie filmu czarno-białego (B&W, w koreksie)

Filmy czarno-białe wywołuje się najczęściej w koreksie (światłoszczelnej puszce). Ale używa się do tego także procesorów przeciągowych lub nawet zaawansowanych procesorów filmowych po odpowiednim dostosowaniu do procesu czarno-białego.

Proces trzeba przeprowadzić w przewidzianych do tego typu filmów kąpielach i w odpowiednich temperaturach.

Zasadnicze etapy procesu czarno-białego to:
1. Wywołanie obrazu (czarno-białe)
2. Utrwalenie obrazu
3. Wypłukanie filmu
4. Stabilizacja lub nawilżenie
5. Wysuszenie

Ważne jest dokładne wypłukanie z emulsji filmu pozostałych odczynników chemicznych opisane jako etap 3. Ma to wpływ zwłaszcza na trwałość obrazu ale nie wypłukane odczynniki mogą też po wyschnięciu pozostawić smugi na zdjęciach.

Na czym polega wywołanie czarno białe?

Chyba najwięcej pytań i dyskusji dotyczy pierwszego etapu całego procesu tzn. wywołania czarno-białego. (Pozostałe etapy służą w zasadzie posprzątaniu tego co zostało w filmie po wywołaniu obrazu).

Po naświetleniu filmu, znajduje się na nim obraz utajony złożony z wrażliwych na światło soli srebra. Żeby go wywołać (ujawnić) trzeba te naświetlone kryształki soli srebra zamienić na metaliczne srebro, które w dużym rozdrobnieniu jest czarne.

Stosuje się do tego celu różne wywoływacze, o różnym składzie chemicznym i o różnych celach. Zawierają one różną ilość składników w mieszaninie a ponadto mamy możliwość zastosować różne stężenie, temperaturę i czas tego procesu. Pewien wpływ na ujawniany obraz ma także mieszanie w koreksie. W przypadku każdej kombinacji efekty będą trochę inne.

Generalnie taki wywoływacz zawiera:
1.
Substancje wywołujące. Mamy ich kilka. Jedne pracują szybciej inne wolniej. Jedne bardziej kontrastowo inne mniej. Jedne dają większe a inne mniejsze ziarno w wywołanych obszarach. Są też one bardziej aktywne w różnych temperaturach a w niektórych całkowicie nieaktywne. Od dobranego składu chemicznego zależy charakterystyka pracy wywoływacza.

2. Substancje konserwujące. Wprawdzie trochę spowalniają proces wywołania ale za to wydatnie zmniejszają utlenianie i utratę wartości składników wywołujących.

3. Substancje antyzadymiające. Powstrzymują one pracę wywoływacza w miejscach nienaświetlonych a więc w efekcie końcowym zmniejszają szarzenie bieli na obrazie pozytywowym i ogólny spadek kontrastu.

Na czym polega forsowanie negatywów? (Forsowne wywołanie, przewołanie).

Najczęściej naszym klientom zależy na poprawieniu czułości filmu. Np mają film o czułości ISO 100 a robili zdjęcia przy słabym oświetleniu i chcieliby, żeby film zachował się jakby miał czułość ISO 400, ISO 800 lub jeszcze więcej.

Taki niedoświetlony film można przewołać (tzn. wywołać dłużej niż normalnie) i w ten sposób skompensować błąd. Wypada zaznaczyć, że nie da to tego samego efektu co film o wyższej czułości ale może się okazać jedynym ratunkiem przed utratą ważnej sesji.

Czasem się zdarza, że ktoś mocno prześwietlił zdjęcia i zauważył to jeszcze przed wywołaniem, na przykład pomylił ustawienia aparatu i film o czułości ISO 800 naświetlił jako ISO 50. Taki film można wywołać krócej, żeby zmniejszyć błąd w naświetleniu.

Ktoś może celowo niedoświetlić negatyw i potem go przewołać lub może celowo prześwietlić negatyw i potem celowo go wywołać krócej. Wprawdzie w dążeniu do proporcjonalnego naświetlenia obrazu jest to błędem ale jeden i drugi sposób daje odmienną równowagę w światłach i cieniach co może być efektem zamierzonym.

Osłabianie negatywów.

Bywa, że błędy widać dopiero po wywołaniu filmu. Jeśli film jest mocno prześwietlony albo zdarzyło się nam go mocno przewołać można przeprowadzić proces osłabiania negatywu. Polega on na usunięcia części srebra tworzącego obraz a więc cofanie się obrazu. Negatyw stanie się wtedy jaśniejszy, bardziej przejrzysty i poprawi się równowaga pomiędzy cieniami i światłami.

Dosyć często sięga się wtedy po tzw. "Osłabiacz Farmera".

Wzmacnianie negatywów.

Jeśli po wywołaniu okazuje się, że negatyw jest bardzo jasny (słaby), bo został nieumyślnie niedoświetlony lub niedowołany to w pewnym stopniu można go wzmocnić.

Wykorzystuje się do tego między innymi "Wzmacniacz Miedziowy".

Przestroga!

Większości filmów czarno-białych nie można wywołać w procesie C-41.

Dlaczego? Jednym z etapów procesu C-41 jest odbielanie. W połączeniu z późniejszym utrwalaniem powoduje to usunięcie z filmu drobinek srebra metalicznego. W filmie kolorowym to zaleta bo film robi się przejrzysty i pozostaje tylko obraz barwnikowy. Film czarno-biały poddany procesowi C-41 stanie się czysty. Zostanie usunięty wszelki obraz z emulsji, włącznie z fabrycznymi numerami klatek i zaświetleniami.

Są jednak produkowane specjalne filmy czarno-białe do procesu C-41. Wytwarza się w nich obraz z neutralnego barwnika. Srebro z filmu może więc a nawet powinno zostać na koniec usunięte. Takie filmy w odróżnieniu od tradycyjnych czarno-białych zazwyczaj są maskowane.

Przed pomyłką chroni oznaczenie podawane na opakowaniu i na kasecie.

Zobacz ceny